Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur

Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur

Pulsapedia.com - Berkunjung ke Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur, Ini adalah hari empat admin berada di Kuala Lumpur, Malaysia. Kali ini admin ingin mengajak kamu ke salah satu tempat yang paling banyak dikunjungi ketika berada di Kuala Lumpur yaitu Istana Negara Malaysia Lama.
Jangan lewatkan:
Hari Pertama Di Kuala Lumpur Malaysia: Menara Kembar Petronas.
Hari Kedua Di Kuala Lumpur Malaysia: Beryl's Chocolate Kingdom.
Hari Ketiga Di Kuala Lumpur Malaysia: Batu Caves

Muzium Diraja yang bertempat di Istana Negara lama, Jalan Istana, Kuala Lumpur merupakan tempat bersemayam Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong sejak tahun 1957 hingga tahun 2011. Setelah itu, bangunan Istana Negara lama ini dijadikan Muzium Diraja dan mula dibuka kepada orang ramai pada bulan Februari 2013 sehingga kini.

Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur

Muzium Diraja merupakan bangunan Istana Negara lama yang telah dibina sejak tahun 1928. Pada asalnya bangunan ini adalah rumah agam kediaman jutawan Cina yang dikenali sebagai Chan Wing. Rekaan bangunan dua tingkat ini adalah hasil kreativiti daripada sebuah firma seni bina yang terkenal di Singapura iaitu Swan & MacLaren. Keluasan kediaman seluas 11.34 hektar menerapkan seni bina gaya Palladian bagi menunjukkan kemewahan dan kehebatan kediaman tersebut sebagai rumah agam yang terbesar di Tanah Melayu ketika itu. Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, bangunan ini dijadikan mes pegawai tentera Jepun, dan kemudiannya diambil alih oleh British Military Administration (BMA) untuk kegunaan Tentera Udara Diraja selepas Perang Dunia Kedua berakhir.

Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur

Setelah itu pada tahun 1950, bangunan ini dijadikan sebagai istana sementara Sultan Selangor, Al-Marhum Sultan Sir Hisamuddin Alam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Alaiddin Sulaiman Shah sehingga tempoh pajakan tamat pada bulan Februari 1957. Bangunan ini akhirnya dibeli oleh Kerajaan Persekutuan dan dijadikan sebagai Istana Negara iaitu kediaman rasmi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Sebagai Istana Negara, bangunan ini telah diubahsuai beberapa kali dan mengalami penambahan secara besar-besaran sekitar tahun 1980-an dengan penambahan Balairung Seri Utama untuk upacara rasmi. Bangunan ini menjadi kediaman rasmi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sehingga tahun 2011 semasa Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke XIII. (Sumber jmm.gov.my).

Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur

Akses menuju Muzium Diraja Istana Negara Lama Malaysia:
Jik kamu ingin mengunjungi Muzium Diraja, kamu bisa menggunakan transportasi MRT. Waktu itu saya naik dari stasiun Masjid Jamek menuju stasiun Hang Tuah transit naik Monorel turun di stasiun Tun Sambanthan. Dari stasiun Tun Sambanthan ke lokasi Muzium Diraja Istana Negara Lama tidak begitu jauh, kamu bisa jalan kaki nyebrang jembatan sekitar 10-20 menit.

Tiket Masuk:
Untuk memasuki area Muzium Diraja Instana Negara Lama Malaysia tidak gratis, kamu harus membayar 10 Ringgit, Dan jika kamu masuk ke dalam istana tidak boleh mengambil foto ataupun video. Kamu hanya diperbolehkan melihat-lihat ruangan saja, seperti kamar raja, kamar mandi, kamar pembantu raja hingga ruangan untuk operasi. Tapi jangan khawatir bagi kamu yang doyan selfie, disana ada tempat khusus untuk foto-foto atau video.

Selanjutnya admin mau ajak ke Central Market Pasar Seni Kuala Lumpur, Masjid Agung Kuala Lumpur, Malaysia.

0 Response to "Berkunjung ke Muzium DiRaja Istana Negara Lama Malaysia di Kuala Lumpur"

Post a Comment

Komentar adalah tanggapan pribadi, bukan mewakili kebijakan Pulsapedia.com. Kami berhak tidak menayangkan, menghapus, atau mengubah, setiap komentar yang mengandung pelecehan, intimidasi, dan sara.

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel